Főzőiskola a Miele támogatásával

Őszi kedvencünk a kelbimbó

Miele 2015.10.27

A vadkáposzta volt az őse a ma ismert káposztaféléknek: a fejes- és kelkáposztának, karfiolnak, brokkolinak, sőt, a karalábénak is. Ezeken kívül van még egy gyakran tányérra kerülő rokon, mely egyedi ízével nagyon megosztja a kedvelők és nem kedvelők táborát – ez pedig a kelbimbó.

Őszi kedvencünk a kelbimbó

Őse az ókori Itáliából terjedt el, majd a 13. században már a mai Belgium területén termesztették, ezért néhány idegen nyelven brüsszeli hajtásnak nevezik, azután észak-Európát is meghódította, mivel leginkább a 20°C körüli hőmérsékletet kedveli. Végezetül a Louisianában letelepedett franciák jóvoltából Amerikába is megérkezett a 19. században.

A kelbimbó a leginkább megosztó ételek egyike. általában a gyerekek fintorognak, ha tányérjukon találkoznak a kissé kesernyés, túlfőzés esetén fura szagú, szétesett zöldséggel. Ezen kívül van úgy, hogy a szülőkben is ellenérzést szül egy-egy régebben evett, rosszul elkészített kelbimbó emléke. A közízlés nyomására az utóbbi években kevésbé keserű, kevésbé káposztaízű, édeskésebb hajtásokat termesztenek.

Miért jó?

Nagyon magas a C-vitamin-tartalma. Ezen kívül gazdag még A- és K-vitaminban, folsavban, mangánban, élelmi rostokban. Továbbá található benne vízhajtó hatású kálium, B1-, B2-, B6- és E-vitamin, réz, vas, valamint kalcium. A többi zöld színű zöldséghez hasonlóan magas a fehérjetartalma, éppen ezért a zömében növényi táplálkozást folytatók számára rendkívül fontos táplálék.

Jellegzetes ízét a sinigrin nevű fitotápanyagnak köszönheti, amely a kutatások szerint rákellenes hatású. A benne lévő szulforafán serkenti a májban a méreganyagok kiválasztásáért felelős enzimek termelését. A vegyületnek köszönhetően a kelbimbó csökkenti a daganatos betegségek kockázatát is. Emésztésserkentő tulajdonsága többek között magas rosttartalmának köszönhető, a vízben oldódó rostok a bélrendszerbe kerülve letisztítják a bélfalra tapadt káros salakanyagokat.

Magas tápanyagtartalmát leginkább úgy őrzi meg, ha inkább pároljuk, és nem főzzük. Kifejezetten javasolt szoptatós anyáknak is, pont a magas rost-, ásványianyag- és vitamintartalma miatt.

Fontos a gondos vásárlás

A kelbimbó szezonja késő ősztől tél végéig terjed. érdemes az élénkzöld, tömör fejű hajtásokat megvenni. Ha tehetjük, a hálós kiszerelés helyett válogassuk magunk össze az egyforma fejeket, így a főzéssel sem lesz gond, no meg elkerülhetjük, hogy a nem igazán friss példányokat is hazavigyük. Ha borítólevelei sárgák, és erőteljesen kénes, tipikus káposztaszerű szagot áraszt, akkor tegyünk le róla, mert már nem friss.

Hogyan készítsük el?

Főzés előtt a kevésbé szép fedőleveleket érdemes eltávolítani, a szár tövébe pedig késsel egy X-et vágni, így könnyebben megfő. Ha szeretnénk megtartani gazdag tápanyagtartalmát, akkor érdemes egy kevés sós vízben, fedő alatt párolni. Ha pedig egy csipet szódabikarbónát is teszünk a párolóvízbe, megőrzi szép élénk színét. Ráadásul a lakásban is kevésbé fog terjengeni az átható kelbimbószag. 5-6 percnél általában nem ajánlott tovább párolni. Egy villával könnyen ellenőrizhetjük, ha a villa beleszalad a zöldség húsába, akkor kész. Ha túlfőzzük, nemcsak tápanyagtartalmát rontjuk, de a látványa sem lesz túl étvágygerjesztő.

Mire jó?

Bármilyen hús- és halétel mellé jó köretnek. A vegán konyhában gabonafélékkel és/vagy diófélékkel, olajos magvakkal párosítva teljes értékű fehérjeforrás, jól harmonizál például kölessel, barna rizzsel, illetve dióval és szezámmaggal. Levesbetétnek, valamint krémlevesnek is kiváló, továbbá a párolt, kihűlt kelbimbókat nyers salátákba is keverhetjük. A kelkáposztát nyugodtan helyettesíthetjük vele, ahol ezt az étel jellege lehetővé teszi. A fokhagyma, köménymag, a borsikafű, a frissen őrölt fekete bors, a kakukkfű és a mustár jó ízesítői a kelbimbónak.

Horváth-Szováti György

életmód-tanácsadó, terapeuta

ízek és érzések magazin

MAGAZINAJÁNLÓ

Megjelent az ízek és érzések magazin legújabb lapszáma!

A tartalomból: Csábító csokoládés desszertek • ínyenc libahúsos finomságok • A reflux és diétája • így együnk a megfelelő vitaminpótláshoz! • A meddőség oka: pajzsmirigy probléma • A tejallergia étrendje • Gabonafélék a vitaminpótlásban • 4 őszi finomság a gyerekeknek

Előfizetőinknek grapefruitmag csepp kivonattal kedveskedünk!

  • Magazin címlap
  • Kelbimbó
Címkék:
  • Ízek és érzések

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások

Zsupos Ildikó szakmai cikkei

Ildikó

Az egyik legfontosabb feladatomnak tartom megmutatni az embereknek, hogy az egészséges, természetes étkezés jobbá teszi a mindennapokat, és sokkal könnyebben elsajátítható, mint az gondolnák. A finom ízekről és az ételek élvezetéről semmi pénzért le nem mondanék, amiben a változatosság és a mértékletesség a legnagyobb segítőtársaim.