Így együnk, hogy ne izzadjunk | Miele Főzőiskola

Így együnk, hogy ne izzadjunk
2015. 08. 17. Nyomtatás
Táplálékaink milyensége és mennyisége a szervezetünk teljes működését befolyásolja. Nem marad ki ebből a verejtékezés sem. Bár ez a jelenség egyénenként eltérő mértékű, az étrendi ajánlást érdemes szem előtt tartani, kiváltképp kórosnak vélt tünetek esetén.

A verejtékezés védelmet nyújt a test túlhevülése ellen, és biztosítja a szervezetünkben felgyülemlett méreganyagok egy részének kiürülését. Vannak körülmények, amelyek hatására az izzadás mértéke természetes módon fokozódik. Mindannyian tapasztaljuk ezt testedzés, fizikai munka, kánikula, izgalom vagy stressz esetén. Fokozott verejtékezés kíséri még a menopauzát, a várandósságot, az elhízást, a lázas betegségeket, a cukor- és pajzsmirigy-betegséget, de még akár bizonyos gyógyszerek rendszeres szedését is. Abban az esetben, ha az izzadás már zavaró mértékben (hiperhidrózis) vagy erőteljes, kellemetlen szagok kíséretében jelentkezik, az okok felderítésében és a kezelésben endokrinológus, belgyógyász és pszichológus lehet segítségünkre.

Együnk vagy ne együnk?

Ételeinkkel befolyásolhatjuk verejtékezésünket, viszont hathatós segítséget akkor nyújthat a tudatos táplálkozás, ha felismertük panaszunk okát. A diéta felállításakor négy irányvonalat érdemes követnünk. Egyrészt figyelembe kell venni azoknak az alapanyagoknak a listáját, amelyek fokozzák az izzadás mértékét. Össze kell gyűjteni azokat a nyersanyagokat, amelyek negatívan befolyásolják a testszagot. Segítségül szolgálnak a verejtékezés mértékét csökkentő alapanyagok. Végül a szervi eredetű, izzadást előidéző okok esetében a betegség vagy elhízás kezelését jelentő, vagy kiegészítő diéta betartása is az állapot javulását eredményezheti.

Verejtékezést fokozó anyagok

A hétköznapokban használt alapanyagok között is bőven szerepelnek izzasztó hatású összetevők. Ebbe a csoportba sorolhatók a kávé, az alkoholos italok, a fekete tea és az erős, csípős fűszerek (csili, Cayenne-bors, fekete bors, wasabi, curry stb.).

Kellemetlen testszagfokozók

Az izzadás jellegzetes, kellemetlen szagát is előidézhetik bizonyos élelmiszerek. A keresztesvirágú zöldségek (pl. brokkoli, káposzta, karfiol) és a hagymafélék a kéntartalmuk miatt okozhatnak kellemetlen kipárolgást. Egyes vizsgálatok szerint a bőséges hús- és tejtermék-fogyasztóknak is erősebb a testszaguk. A túlzott vagy rendszeres alkoholfogyasztást követően a bőrön keresztül is érzékelhetővé válik a szervezet alkohol- és bomlástermékeinek tartalma. A trimethylaminuria (örökölt anyagcsere-betegség) esetén a halak, a belsőségek, a tojás és bizonyos hüvelyesek fogyasztását követően, a tökéletlen lebontás miatt a betegek halszagot fognak árasztani magukból. A csírák koncentrált aroma- és vitamintartalma (főleg a B-vitamin) is szokatlan kipárolgáshoz vezethet.

Segítő nyersanyagok

Étrendünk alapját a lúgosító hatású alapanyagok (zöldségek, főzelékfélék, gyümölcsök, gyógy- és fűszernövények) tegyék ki. A klorofillban bővelkedő alapanyagok jótékonyan befolyásolhatják az izzadás mértékét. Forrásaik pl. a paraj, a sóska, a színes saláták és a petrezselyemzöld. A lédús zöldségek (pl. uborka, paradicsom, tök) és gyümölcsök (pl. dinnye, őszibarack, meggy) növelik szervezetünk hidratáltságát, és javítják a testkipárolgást. Készítsünk belőlük frissen facsart italokat, salátákat, leveseket és főzelékeket. Ne feledkezzünk meg a bőséges folyadékbevitelről sem! Nyáron kifejezetten jó hatású egy gyümölcs- vagy léböjtnap beiktatása hetente (amennyiben nem áll fenn ellenjavalló betegség). Gyógynövények közül izzadás csökkentésére külsőleg és belsőleg is javasolt a csalánlevélből, diólevélből, izsópfűből, tölgyfakéregből, zsurlófűből, zsályalevélből és ezek különböző keverékeiből készült főzet.

Bajor Zsuzsa

dietetikus, egészségfejlesztő

Ízek és Érzések magazin

www.izekeserzesek.hu

MAGAZINAJÁNLÓ:

Keressék az Ízek és Érzések magazin legújabb lapszámát!

A tartalomból: Könnyű, joghurtos desszertek • 6 nyári kedvenc külföldről • Hűsítő alapanyagok a konyhában • Kímélő fogások gabonakrémekkel • Útravaló finomságok gyerekes nyaraláshoz • Ételek endometriózis esetére • Nyári étrend az izzadás csökkentésére • Allergia és keresztallergia: mire figyeljünk nyáron!

Előfizetőinknek különleges mustárokkal kedveskedünk!

Receptek

Rendezvény - Főzőbemutató

Tovább

Vásároljon sütőedényt és kapjon ajándékba egy fedőt!

Tovább