Főzőiskola a Miele támogatásával

Értékes tápanyagok, a bogyós gyümölcsök

Miele 2015.08.17

Kevesebb csodálatos dolog létezik az élelmiszerek között, mint a friss gyümölcs. Egy tál érett gyümölcs látványa és illata legtöbbünk számára szinte ellenállhatatlan. De nem is kell ellenállnunk neki, hiszen ez a magas víz-, vitamin-, enzim- és ásványanyag-tartalmú élelmiszercsoport az egyik legősibb és legfontosabb táplálékunk. Ha jobban meggondoljuk, a gyümölcs egyedülállónak számít abban, hogy minden fajtája fogyasztható nyersen, a lehető legkevésbé feldolgozott állapotban. Sokan sajnos úgy táplálkoznak, hogy étrendjük - a gyümölcsökön kívül - semmilyen más nyers ételt nem tartalmaz. A gyümölcs, többek között könnyű emészthetősége és magas rosttartalma miatt, kiválóan alkalmas a szervezet tisztítására, felfrissítésére és méregtelenítésére. Ilyen irányú hatása olyan erős, hogy bizonyos terápiás diétákban óvatosan, és csak kisebb mennyiségben használják, mint a zöldségeket. A komolyabb tisztulással együtt járó átmeneti kellemetlen tünetek is erősebben jelentkeznek egy gyümölcs, mint egy zöldségkúrán. Az egészséges ember számára viszont magas élvezeti értékű, kalóriában visszafogott, és tápanyagokban igen gazdag élelem. De nézzük meg közelebbről, miért érdemes a gyümölcsöket mindennapi étkezésünk szerves részévé tenni?

Értékes tápanyagok, a bogyós gyümölcsök

Az úgynevezett antioxidáns anyagok nagy szerepet játszanak sejtjeink épségének megőrzésében, az öregedési folyamatok lassításában, a szervezet saját anyagcsere folyamatainak melléktermékeként létrejövő, valamint a környezetből bekerülő károsító anyagok (szabadgyökök) semlegesítésében. A szabadgyökök nagy reakcióképességű, ingatag molekulák, melyek stabilizálódásához egy másik elektron szükséges, amelyet szervezetünk ép sejtjeiből próbálnak felvenni. Az antioxidánsok azok a szervezetet védő anyagok, amelyek saját elektronjaik feláldozásával semlegesítik a szabadgyököket. Egyre több kutatás igazolja, hogy komoly szerepük lehet a gyulladásos és daganatos betegségek megelőzésében. A bogyós gyümölcsök már kis mennyiségben történő fogyasztása is hatékony segítség lehet számos daganatfajta elleni küzdelemben. A héjukban és húsukban lévő flavonoidok - vízben oldódó növényi festékanyagok – segítenek az antioxidáns-vitaminoknak- és enzimeknek a szabadgyökök elleni védelmi rendszer kiépítésében. Jelenleg körülbelül nyolcezerféle flavonoidot ismerünk.

Ismert és kevésbé ismert fajták

A rövidebb szezonú bogyós gyümölcsök különösen értékesek. Vannak jól ismert, kereskedelmi forgalomban évente megjelenő, és kevésbé ismert, de annál hasznosabb és különlegesebb fajták is. A földieper, a málna, a piros- és a feketeribizli, a meggy, a feketeszeder, a kék áfonya, a csipkebogyó, vagy a kékszőlő, szezonjában mind könnyen beszerezhető a piacon. De érdemes megismerkedni a boltokban ritkábban vagy szinte soha nem kapható különlegességekkel is, mint pl. a feketebodza, a galagonya, a kökény, az erdei szamóca, a berkenye, a som vagy a homoktövis bogyó. Ezeket a ritka és értékes gyümölcsöket inkább szörp, lekvár, zselé, ivólé formájában vásárolhatjuk meg, illetve nyár derekán és kora ősszel erdei sétákon magunk is szedhetünk belőlük.

A feketeribizlinek, vagy a népnyelv szerint a köszvénybogyónak, magas pektintartalma miatt feldolgozás után is megmarad C-vitamintartalma. Rendkívül jól fagyasztható, dzsemnek és szörpnek is nagyon finom.

A szeder, a kökény, és az eper immunerősítő, vértisztító, gyulladáscsökkentő, daganatellenes hatású. A som C-vitamintartalma sokszorosa a citroménak. Lekvárja egyedülálló magyar termék, hungarikum. A csipkebogyót szárítva gyógyteaként is fogyasztjuk, illetve a belőle készült pikáns lekvárt, a hecsedli lekvárt is, ami főleg a pilisi térség specialitása.

A galagonyabogyónak és a fekete berkenyének értisztító, vérnyomáscsökkentő hatása van, szívműködési zavarok esetén különösen ajánlottak.

A kék áfonyát a nemzetközi szakirodalom a legmagasabb antioxidáns tartalmú gyümölcsként emlegeti,

A homoktövis, ez a fanyar, narancsszínű, ovális alakú bogyó számos természetgyógyászati készítmény alapanyaga. A húsából és magjából készült olajat gyulladások ellen, pl. gyomor- és nyombélfekély kezelésében is használják.

A sötétkék és lila színű bogyósok, mint pl. az áfonya, vagy a feketeszeder, a legmagasabb ORAC értékkel rendelkező gyümölcsök. Az ORAC (Oxygen Radical Absorption Capacity) szám azt jelzi, hogy egy élelmiszernek milyen erős az antioxidáns kapacitása. A szederbogyó felépítése, a málnához hasonlóan, több, kisebb kerek egységből áll össze. Mindegyik apró gömbnek van magja és héja, ezért magas rosttartalommal rendelkezik. A benne lévő antocianin nevű festékanyag segít megőrizni a szem és az érrendszer egészségét. Az áfonya és a szeder is jól fagyasztható, érdemes szezonban nagyobb mennyiséget eltenni belőlük, hogy a téli hónapokban is élvezhessük őket.

A kékszőlő héjában található resveratrollal sok kísérletet végeznek, és úgy találják, hogy jelentős fegyver lehet a rosszindulatú tumoros betegségek megelőzésében.

És íme, egy fenséges panna cotta recept az Ízek és Érzések magazin ajánlásával, amelyhez epret és fekete ribizlit használtunk fel:

Feketeribizlis-epres panna cotta - Ízek és Érzések

Mezei Elmira

Ízek és Érzések magazin

Ízek és érzések

További képek

Címkék

  • gyümölcs
  • bogyós gyümölcs
  • áfonya
  • Ízek és érzések
  • szeder
  • kacsa
  • ribizli
  • kékszőlő
  • kökény

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások

További cikkek