Főzőiskola a Miele támogatásával

Így egyél reggel, hogy jól legyél estig - Tippek az egészséges reggelihez

Miele 2015.08.03

A legtöbb reggelen az ébresztő óra lecsapásához is kevés az erőnk, és örülünk, ha a tejes kávéig eljutunk valahogy. Munkába menet a gyerek tegnapi zabfalatját az ülésrésből előtúrva és elfogyasztva mondogathatjuk magunknak, hogy reggelinek épp elég, de legbelül azért mi is sejtjük, hogy ezzel inkább az utastér rendbetételéért tettünk, mint magunkért. Vajon tényleg kiszúrunk magunkkal, ha nem reggelizünk? És van élet a kávén és a csokigolyós müzlin túl is? Főként ezekre keressük most a válaszokat.

Így egyél reggel, hogy jól legyél estig - Tippek az egészséges reggelihez

A nap első étkezése az egészségünk egyik legfontosabb alapköve, amellyel ha ügyesek vagyunk, a napközbeni falásrohamokat és az esti bűnös falatozásokat is kibekkelhetjük. Sokan nem is gondolunk rá, hogy bizony éjszaka is dolgozik a szervezetünk, és így kalóriát is égetünk. (Persze ne gondoljuk, hogy a nagy alvásokkal megúszhatjuk a heti rendszeres testmozgást.) Ahhoz, hogy az éjszakai relax állapot után beindítsuk a rendszert, energiára van szükségünk, amelyet azonban nem mindegy, hogy milyen formában veszünk magunkhoz. Egy tudatosan összeállított egészséges reggelivel azonban az energiaháztartást úgy alapozhatjuk meg, hogy a nap további részében sem fordulunk gyors segítséget adó üres kalóriákhoz.

Ne pörgessük túl magunkat!

A dietetikus ajánlások szerint a reggelinek kell biztosítania a napi energiaszükséglet 20%-át, tehát energiát adó ételektől is roskadozhat a reggeliző tálca. Sokaknak a kávé, a csokoládé, a keksz, a cukros üdítők ugranak be először, amelyek ideig-óráig valóban felpörgethetnek, rendszeres fogyasztásuk mégsem ajánlatos. Gyermek esetében a koffein tartalmú ételek és italok kifejezetten károsak, hiszen a fiatal szervezetet hirtelen és nagymértékben megterhelik. Magunkon is észrevehetjük, hogy a túlzásba vitt koffeinfogyasztás alvászavart okozhat. A gyermekeknél emellett további problémákat is generálhat: hosszútávon koncentrációs- és viselkedési zavarok alakulhatnak ki.

Napindító kávé helyett zöld tea

Hosszú időbe telhet, amíg alvás után felébred a rendszer, de ne gondoljuk, hogy csak kávéval indíthatjuk el a napunkat. Válasszunk helyette egészségesebb alternatívát, például az antioxidánsokban és polifenolokban gazdag zöld teát, amely nem csak az anyagcserét pörgeti fel, hanem a hastájéki zsírpárnák leolvasztásában, sőt még a kalóriaégetésben is hathatós fegyver. Aki extrább élményre vágyik, az próbálja ki az egyre trendibb matcha lattét: a felhasználóbarát zöld tea por és gabonaital vegyítésével, pár csepp agavésziruppal nagyon finom és egészséges reggeliző italt keverhetünk ki magunknak pillanatok alatt.

Legyen a reggeli sokszínű foltja a napunknak

Az állati fehérjék esetében az alacsonyabb zsírtartalmúakat részesítsük előnyben, a szénhidrátoknál az összetett szénhidrátú és magas rosttartalmú változatokat fogyasszuk inkább, a zsiradékoknál a jó zsírokat, vagyis az esszenciális, és a többszörösen telített zsírokat válasszuk. A cukor az agy számára az elsődleges energiaforrás, azonban nem mindegy milyen formában kerül a szervezetbe. A finomított szénhidrát hirtelen vércukor emelkedéshez, majd eséshez vezet, ezért nem tud egyenletes energiát biztosítani. Így a csokoládés croissant és a fent említett csokoládés golyók sajnos nem nyerők. A zabkása viszont jó választás lehet, mert magas fehérjetartalmú, élelmi rostban gazdag, lassan emeli meg a vércukorszintet, és egyenletes energiaellátást biztosít. A bolti gabonapelyhek és müzlik nagy része „kész átverés”: a reformétkezés illúzióját adja, de hamar lehull a lepel, ha megfordítjuk a dobozt és a hátulján megpillantjuk, hogy a cukor az összetevők első három helyén szerepel. Jobban járunk, ha válogatott alapanyagokból mi magunk készítjük el müzlinket, divatosabb nevén granolánkat. Videoreceptjeink sorában ezúttal egy házi granolát mutatunk meg:

Mandulás kókuszos házi granola (müzli) zabtejszínes málnaöntettel az Ízek és Érzések magazin ajánlásával

Babiczky-Pfliegel Dóra

Ízek és Érzések magazin

Ízek és érzések

További képek

Címkék

  • Ízek és érzések
  • reggeli

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások

További cikkek