Főzőiskola a Miele támogatásával

Hűsítő ételek és fűszerek a nyári kánikulában

Miele 2015.08.03

„Negyven fokban jobban hűt egy meleg menta tea, mint egy jéghideg sör? Ugyan már, ez városi legenda!” – legyint a strandon egy árnyas fa tövéből felém egy bácsi, aki éppen kihallgatta férjemnek szánt okfejtéseimet a hűsítő italokról. Kiissza az utolsó kortyot söréből, láthatóan szakad róla a víz, ezért újabb korsóért indul. Valószínűleg őt ma nem fogom meggyőzni. És a kedves olvasót?

Hűsítő ételek és fűszerek a nyári kánikulában

Ha a kánikulában a jéghideg italokat részesítjük előnyben, a szervezet a hidegsokk hatására védekezésképpen csak még több hőt fog termelni. Természetes, hogy jól tud esni egy nagy pohár hideg limonádé vagy fröccs, de csak pillanatnyi megkönnyebbülést remélhetünk. Aki hosszú távon szeretné a szervezete hőháztartását behangolni, annak érdemes figyelembe vennie, hogy bizonyos alapanyagok és fűszerek hűsítően, míg mások melegítően hatnak. Az ételek elkészítési módjával is trükközhetünk, sőt, még az ízek megválasztásával is sokat tehetünk a kívánt hőérzet eléréséért.

Keleti határvonalak

A keleti életszemlélet és orvoslás a jin és a jang egyensúlyára fókuszálva az étkezésben is a harmóniára törekszik. A makrobiotikus táplálkozás hívei az évszakok váltakozását is figyelembe véve, míg az ájurvédikus életszemléletet követők főként az egyes személyiség- és vérmérséklet típusra, majd ezután az évszakokra is koncentrálva állítják össze gyógyító étrendjüket. Mind a két iskolánál azonos vonás, hogy nyáron a főként nyers, hűsítő alapanyagú és fűszerezésű ételeket helyezik előtérbe. Az ájurvédikus iskola az ízekkel is igyekszik a felmelegedett szervezetet hűteni: szerintük nyáron a fanyar és a keserű ízek hozhatnak enyhülést, a cukros ízeket ilyenkor jobb kerülni. Ha azonban nyári piknikre hívunk egy makrobiotika és egy ájurvéda hívőt, jobb, ha többféle étellel is készülünk. Ugyanis előfordulhat, hogy amit az egyik szent grálként tart számon, az a másik számára ördögtől való dolog. Amíg a fűszeres tej- és joghurtitalok (turmixok, gyümölcsös lassik) például az ájurvédikus konyhában kiváló nyári hűsítők, addig a makrobiotikus alapelvek szerint étkezőknél ezek a nedűk tiltólistára valók a további tejtermékekkel együtt.

Ezeket együk a nagy melegben

Ne essünk kétségbe, aki nem követi egyik szigorú táplálkozási iskolát sem, az is könnyedén eligazodhat a hűsítő élelmiszerek és fűszerek világában. A zöld saláták, az uborka, a brokkoli, a padlizsán, a paradicsom, a zeller, a tök, a zöldborsó, a káposzta, a paprika mind-mind segítik a szervezet hűtését, főként akkor, ha nyersen, illetve minél szelídebb hőkezelési eljárással (párolással, leforrázással) készítjük el ezeket. A gyümölcsök közül a cseresznye, a bogyós gyümölcsök, a dinnyék is mind jótékony hatással vannak a hőháztartásunkra. A zöldségek és a gyümölcsök magas víztartalmuknál fogva a folyadékpótlásban is nagy segítségünkre lehetnek, levesként, turmixként, vagy smoothie-ként egy-egy kisétkezést is kiválthatnak. A fűszernövények közül a menta, a citromfű, a petrezselyem kiváló hőségcsillapító. A gabonák közül a zabpehely helyett most árpapehelyből, friss gyümölcsökkel készítsük reggeli kásánkat, a húsok közül a fehér húsú szárnyasokat és a halakat részesítsük előnyben. Zsiradékok közül a hidegen sajtolt növényi olajok a megfelelő választás.

A nyár a lazulásról is szól

Természetesen a fagylaltozásról sem kell lemondanunk, de a vízbázisú, gyümölcsös sorbet-k, fagylaltok fogyasztása ilyenkor inkább ajánlott. A nyári szezon gyümölcsei is a desszertkínálatot hivatottak gazdagítani: a színes gyümölcssaláta joghurtos öntettel, a hűsítő málnás túrótorta, vagy a partiképes dinnyebólé egyszerre frissít, és elégíti ki az édes ízek iránti vágyunkat. Nem venném el jóérzéssel a bácsitól sem a sörét, azonban egy cserét ajánlanék: egy sport fröccs (1 deci bor, 4 deci szóda) is jól tud esni, és az alacsonyabb alkoholtartalomnak köszönhetően a szervezetet sem terheli meg annyira.

Babiczky-Pfliegel Dóra

Ízek és Érzések magazin

www.izekeserzesek.hu

MAGAZINAJÁNLÓ:

Keressék az Ízek és Érzések magazin legújabb lapszámát!

A tartalomból: Könnyű, joghurtos desszertek • 6 nyári kedvenc külföldről • Hűsítő alapanyagok a konyhában • Kímélő fogások gabonakrémekkel • Útravaló finomságok gyerekes nyaraláshoz • Ételek endometriózis esetére • Nyári étrend az izzadás csökkentésére • Allergia és keresztallergia: mire figyeljünk nyáron!

Előfizetőinknek különleges mustárokkal kedveskedünk!

Ízek és érzések

További képek

Címkék

  • zöldség
  • gyümölcs
  • Ízek és érzések
  • nyár
  • Zsupos Ildikó
  • hűsítő
  • dinnye
  • ájurvéda
  • makrobiotikus

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások

További cikkek