Természetes zselésítők | Miele Főzőiskola

Természetes zselésítők
2015. 06. 09. Nyomtatás
Egy igazi panna cotta, egy jó gyümölcstorta nem készülhet el valamilyen zselésítő anyag nélkül. A háztartások nagy részében ilyenkor a zselatin (por vagy lap formájában) az első számú választás, amely népszerűségét főként kedvező ára és könnyű felhasználhatóságának köszönheti. Azonban ennél a verziónál léteznek már reformabb, egészségesebb sűrítő, zselésítő anyagok is. Ismerjük meg őket!

Bizonyos gyümölcsökből (citrom, narancs, fekete ribizli, alma) készült lekvárok, vagy egy ízes kocsonya esetében nincs szükség külön zselésítésre, ugyanis a gyümölcsök esetében a pektin, a kocsonya esetében az állat pl. kötőszövetéből kinyert kollagén elintézi, hogy sűrű, zselés, kocsonyás állagot kapjunk. Ebből az állati eredetű kollagénből készül a zselatin, amelybe ha egy vega/vegán vagy tudatos táplálkozást követő egyén belegondol, hogy gyakorlatilag sertés-, illetve marhabőrből, -porcból, -ínből kinyert anyaggal éri el desszertjeinél a kívánt állagot, érthető okkal keres más alternatívát sűrítési szándékai kielégítésére.

Pektin

Természetes forrásból származó sűrítő anyag, amely magas pektin tartalmú (húsosabb) gyümölcsökből nyernek ki. Szárított, porított formában lehet hozzájutni. Főként dzsemek és lekvárok készítésénél lehet jó választás, ugyanis felhasználásával kevesebb plusz cukorra és főzési időre van szükség a befőzés során, így intenzívebben érhető tetten a gyümölcs íze az elkészült lekvárban és nyáron a forró tűzhely melletti álldogálást is lerövidíthetjük. A savas közeg a hatását fokozza, ezért a citromsav fontos kiegészítője a műveletnek, főleg akkor, ha alacsonyabb pektintartalmú (pl. kajszibarack, körte, rebarbara) gyümölcsökből tervezzük eltenni a télirevalót. A pektin az emésztés barátja is, székrekedés és hasmenés esetén is bevethető, sőt koleszterinszint csökkentő hatását is elismerik.

Agar-agar

Nem véletlen, hogy a neve egy elit kimonó márkát juttatja eszünkbe, hiszen a japán konyha kedvelt alapanyaga ez a vörös algából készült növényi sűrítő anyag. A Távol-Keleti nők zselésítő hatása mellett fogyókúrás szerként is kiemelt figyelemben részesítik, ugyanis 80%-os rosttartalommal és nagy telítő képességgel rendelkezik. Plusz pont, hogy jóval kiadósabb társainál: 1 teáskanál agar-agarral 8 lapzselatint helyettesíthetünk, ami 500 ml folyadékot képes besűríteni. Szag- és ízsemleges, de saját tapasztalat szerint érdemes hosszabban forralni, mert vájt ízlelőbimbóval rendelkezők egy kis mellékízt kiérezhetnek. Hő hatására oldódik, cukor és sav nélkül is meg tudja kötni a folyadékot, körülbelül 40 fokon sűrűsödik be és bármikor visszaforralható. Gyümölcstortát, panna cottát, aszpikot, lekvárt is készíthetünk belőle.

Útifűmaghéj

Bár lekvárt nem készíthetünk belőle, de amellett, hogy nagyon egészséges, igazán kényelmes megoldás, ha gyorsan elkészíthető főzés nélküli pudingra vágyunk, vagy egy tortát szeretnénk könnyű krémmel megtölteni. Nemcsak a nyers étrendet követők körében közkedvelt alapanyag, de 85%-os rosttartalmával a diétázók és a méregtelenítők nehézbombázója is. Fogyókúrás hatását a belek hatékony tisztításával, a bélkő- és zsírképződési folyamatok megszüntetésével, továbbá magas telítő képességével (képes folyadék hatására tömegének hússzorosát is felszívni) éri el. Mindezeken túl a zsírok és a cukrok felszívódását is lassítja, ezáltal a cukorbetegség és a koleszterin problémák esetében is jótékony hatású. 2-3 hetes tisztító kúránál reggel és este egy evőkanál útifűmaghéjat 2 dl vízben elkeverve étkezés előtt 20 perccel érdemes elfogyasztani.

Alábbi receptünkben ki is próbálhatod, milyen remekül is működik a valóságban is az útifűmaghéj: Ananászpuding az Ízek és Érzések magazin ajánlásával

Receptek

Rendezvény - Mi a titka egy tökéletes vacsorának?

Tovább

Vásároljon sütőedényt és kapjon ajándékba egy fedőt!

Tovább