Főzőiskola a Miele támogatásával

Diéta – karácsonykor?

Admin 2014.08.28

Mind a vendég, mind a vendéglátó számára gond, ha valaki diétázik, főleg ünnepekkor. Dr. Patkó Katalin hasznos tanácsokkal szolgál, hogyan kerüljük el a családi és baráti konfliktusokat.

Bár a betegség miatt diétázók többen vannak, mégis velük kevesebb a gond, hiszen ők is és a környezet is megszokta már, hogy külön étrenden van. A hosszú évek alatt talán a rokonság is megtanult már úgy főzni néhány ünnepi ételt, hogy ha vendégségbe jön a diétázó, akikor is meg tudják kínálni.

A legtöbb kényelmetlen helyzetnek a fogyókúrázó van kitéve...mivel a tradíció szerint az ünnepi együtt levés csúcspontja az együtt evés, az étkezés közös öröme! Márpedig ebből NEM SZABAD KIMARADNI!

A „karácsonykor fogyózni őrültség”, a „ne vendégségben fogyózz” és a „ne nálam fogyózz” még csak a legenyhébb piszkálódások, főleg, ha az illető a többiek megítélése szerint nem is kövér. A legkínosabb a helyzet a vidéki rokonokkal, mert a vidéki ember vendégszeretete és nagy szíve határtalan a távoli szeretteivel szemben, ugyanakkor önérzete igencsak sérülékeny. A háziasszony réme az olyan vendég, aki csak turkálja az ételt, „finnyog”, vagy nem is vesz, pedig ő szívét-lelkét beletette az ünnepi készülődésbe. Sértve érzi magát, hogy még csak meg sem kóstolta a főztjét. Ezzel mitegy a munkáját degradálják az érdektelenség szintjére. A vendéglátó akkor érzi jól magát, ha adhat, és amit ad, azt nemcsak elfogadják, hanem meg is dicsérik és bőven fogy az ünnepi finomságokból. Ez a jutalma a sok fáradságért, amibe az ünnepi készülődés került. Ezt az érzelmi nyereséget meg kell adnunk neki, pláne ha közeli rokon, vagy idős.

De jól tudja minden túlsúlyos, hogy a nehezen leadott kilók milyen könnyen visszajönnek, és kár pár finom falat miatt kockáztatni, pláne, ha épp beindult a súlycsökkenés. Ha a szervezet átállt a raktárak lebontására, egy ilyen kilengés esetleg hetekre megakaszthatja a folyamatot.

Ugyanakkor nem szeretnénk kínos helyzetbe hozni sem a háziakat, sem magunkat, de vitába keveredni végképp nem tanácsos a szeretet ünnepén. Persze lehet magyarázkodni, meggyőzni a vendéglátókat, de jobb felkészülni, és a vendéglátókat is előre felkészíteni, mint az adott pillanatban konfliktusba keveredni.

Bár a hagyományos, szenteste menü nem olyan nehéz (halászlé, rántott hal, krumplisaláta), a többi karácsonyi menü sajnos elég nehéz ételeket foglal magában, és ráadásul több fogásban (disznótoros, töltött káposzta, sült húsok főleg szaftos krumplival), és ezek után a nehéz sütemények egész sora (bejgli, vajas krémes torták, tömény aprósütemények). Szerencsére a modern időkben előtérbe kerültek, és lassan divattá váltak karácsonykor is a könnyű, sovány húsból készült ételek, változatos zöldségköretek, friss saláták, könnyű, gyümölcsös édességek, de egy fogyókúrázónak ezekből is válogatnia kell.

Mit tegyünk, hogy ne maradjunk ki a közös étkezés öröméből, a vendéglátó is elégedett legyen, és mi se törjük meg a fogyás folyamatát?

Természetesen a legegyszerűbb, ha nem mi megyünk, hanem hozzánk jönnek vendégségbe, így nemcsak megússzuk a nem kívánatos ételeket, de még „brillírozhatunk” is, milyen finomakat és egészségeseket tudunk sütni-főzni. Sok esetben azok, akik végiglátogatják a rokonságot, nálunk fognak felüdülni, hogy végre nem az agyon unott nehéz ételek kerülnek az asztalra. Könnyű, sovány húsokból is lehet finomat és ünnepit készíteni megfelelő fűszerezéssel és szervírozással, pl. pulykából, csirkéből. A töltött káposztát is lehet igen kevés pálmazsírral, pulykacombból készíteni rizs helyett kölessel,vagy quinoával, zsírszegény tejföllel, vagy tengeri halakat is lehet könnyű mártásokkal tepsiben sütni, vegyes friss salátákkal tálalni karácsony másnapján is. A pulykasültet is lehet zsírszegényen, fóliában, agyagedényben vagy sütőzacskóban készíteni mellé helyezett zöldségekkel és zsiradék nélkül párolt lilakáposztával.

A süteményeknél a rostdús, kevésbé hizlaló barna lisztek mellett, a cukor helyett fruktóz, vagy xilit használatával, könnyű pudingos-túrós krémekkel, gyümölcsökkel és zselékkel is lehet szép, finom és egészséges desszerteket készíteni. A hangsúly az ünnepi díszítésen van. A szeletek legyenek kicsik és gusztusosak.

Az ünnepek alatt is kínálhatunk gyümölcssalátát a sütik mellett sok naranccsal, mandarinnal, klementinnel, grapefruittal, kiwivel és fagyasztott gyümölccsel, mesterséges édesítőkkel, vagy fruktózzal, xilittel, steviával édesített teával.

Vigyázzunk az alkoholos italokkal, mert az alkohol sok üres kalóriát tartalmaz.

Vendégeinknek nem fog ártani egy kis természetes, egészséges étel, nekünk viszont kifejezetten jót tesz, ha a súlycsökkentő étrendet tartani tudjuk az ünnepek alatt is. De vigyázat: mindenből lehet sokat enni, és akkor már nem tölti be eredeti funkcióját a kalóriaszegény ünnepi menü!

Ez persze nem mindig megvalósítható, és vendégségbe kell mennünk a rokonokhoz. A másik megelőző praktika, ha pl. a vidéki Nagyinak segítünk, és együtt főzünk vele. Így van lehetőségünk a kalória-spórolós alapanyagok és technikák becsempészésére. (jaj hányszor szedtem le 2 bögre „habot” – zsírral együtt - a húslevesről...és kanalaztam le az olajat a pirított hagymáról...)

A másik „elterelő hadművelet”, ha bensőséges kapcsolatban vagyunk a vendéglátóval és előre felhívjuk telefonon, megkérdezzük, mit tervez az ünnepi menübe. Ilyenkor van lehetőségünk olyan ételt javasolni, amiből biztosan ehetünk, vagy megemlíteni neki, hogy itt, vagy ott (pl. a Miele főzőiskolában) milyen jó receptet olvastam... és ő tapasztaltabb háziasszony, biztosan el tudja készíteni. Vagy ha régebben ettünk nála már valami finom, kalóriaszegény dolgot, akkor most emlékeztetni és dicsérni, hogy „jaaaj, emlékszel, az milyen jóóó volt...” Persze azt is el kell mondanunk, mindezt miért mondjuk, hogy milyen „gyötrelmes lemondásokkal”, mit értünk el, és karácsony ide, vagy oda, nem szeretnénk kockáztatni az eredményt. Ha ily módon valakinek a segítségét kérjük, biztosan szívesebben tesz eleget kérésünknek, sőt örül, hogy hozzájárulhat az erőfeszítéseinkhez.

Tudom, vannak olyan helyzetek, amikor mindezekre nincs lehetőség, és a fogyókúrázó egyszerűen belecsöppen a szituba. Ha semmiképp nem lehet asszertívan megoldani a dolgot, vagy előre látni a mentalitásukból, hogy konfliktus helyzet várható, ha elmondod, hogy fogyózol, akkor sajnos egyéb trükkökhöz kell folyamodnod.

Erre is van néhány praktika, hogy ne nagyon tűnjön fel, milyen keveset eszel és válogatsz.

1. Tanulj az anorexiásoktól:

Az ilyen beteg nagyon keveset szed, de azt jól szétteríti a tányéron, hogy többnek látsszon,

sokat beszél evés közben, apróra vagdossa az ételt, pici falatokat vesz a szájába, de azt nagyon sokáig majszolja, amíg majszol, vagy beszél nem készít újabb falatot /bár van, aki folyamatosan matat a tányéron/ szájához emeli a falatot, de még mielőtt bevenné a szájába, ismét elkezd beszélni és visszatesz a tányérra, majd újra rendezgeti és teszi a villára.

2. Próbálj elsők között szedni:

Ekkor könnyebb a zsírosabb levesből mélyről szedni, így kevesebb zsír jut a tányérodra, és sovány húslevesből lehet enni, válogathatsz a soványabb húsdarabok között,

szedhetsz a díszítésnek szánt zöldségekből – noha nem illik mind lelegelni– de mond meg, hogy ezt te mennyire szereted és fogyózol – ekkor esélyed van, hogy felajánlják, van még kint a konyhában s hoznak neked...

3. Kérj még vagy kérj mást:

Pl az előbbi szituban, kérj még zöldséget, vagy salátát köret helyett, akár a levesben főtt zöldséget is (sok vidéken ezt kidobják). A sütiknél már más a helyzet, mondhatod, hogy tele etted magad, de egy alma/ körte/narancs – vagy bármi, ami valószínű van – most jól esne. Szívesen teljesítik a kérésed, mert adhatnak valamit...

4. Egyél a gyerekkel:

Kisgyerekes anyuka mesélte, hogy egész ebéd alatt ölében ült a csemete és őt etette, így a vidéki dédi észre sem vette, hogy alig evett, és nem tukmálta az ételt, mint szokta.

De jó ötlet a sütizésnél, akár más gyermekét eteted és közben csak egy-egy morzsát eszel te. Így meg tudod dicsérni a sütit, tudsz róla véleményt mondani anélkül, hogy egy egész szeletet megennél.

Testvérek szoktak felezgetni, ami csak látszat spórolás, mert úgyis végigesznek mindent, de ha nem „igazságosan”, hanem „testvériesen” osztod meg, akkor a másik kapja a többet.

5. Segíts a háziaknak:

Ha segítesz teríteni, be- és kihordani a kaját, kiszolgálni a többieket, akkor kevesebb idő jut az evésre tehát keveset is fogsz enni. Kimenni kávét főzni, és aztán azt szervírozni maga a megmenekülés a sütizéstől. És ha kint a konyhában jó kis traccsolásba kezdesz, akkor rengeteget nyertél: kevesebb időt töltesz a süteményes asztal mellett, lehetőséged van más számodra kedvezőbb dolgot kérni, a szobában levőknek mondhatod, hogy kint már sütiztél, a konyhában levőknek meg fordítva.

6. Ha csak lehet, vizet igyál:

Ha szomjas vagy, ez a legjobb szomjoltó. Ha üdítőzöl, vagy alkoholt iszol, rengeteg felesleges kalóriát veszel fel. Ha következetesen vizet kérsz, akkor a vendéglátó megszokja és nem fog mást erőltetni.

7. Oszd el a napi kalória-mennyiséget:

Egyél reggel és este sokkal kevesebbet, inkább magas rost tartalmú vagy gyümölcsös dolgokat, hogy a „megspórolt kalóriákat” felhasználhasd a vendégeskedés alatt. A többletbevitelt persze többletmozgással is le lehet adni! Ne tespedj el az ünnepek alatt! Aktívan is lehet pihenni, ami jobban szolgálja rekreációdat és ebbe bevonhatod a családot is. Egy kiadós séta is megteszi a rég nem látott rokonokkal és lehetőséget ad, hogy jól kibeszélgessétek magatokat esetleg távol a többiektől.

Végezetül megismétlem az ünnep lényegét: családi összejövetel, amelyre hetekkel előbb már készül az ember, és nálunk magyaroknál az ünnepi együtt levés csúcspontja az együtt evés, az étkezés közös öröme! Márpedig ebből NEM SZABAD KIMARADNI!

Címkék

  • diéta
  • csokoládé foundant
  • fogyókúra
  • diétás tippek
  • diéta táplálkozás dietetika
  • tojás recept
  • Valentin nap

Hozzászólások

anonymus
farkasné anna
Helló! Sehol nem találok olyan ünnepi menüt kiszámolva pl. 180 gr szénhidrátra hogy megkönnyitené legalább karácsonykor a cukorbeteg étkezését!!

További cikkek