Főzőiskola a Miele támogatásával

Zöldségek-gyümölcsök

Admin 2014.08.28

A táplálkozási piramis következő lépcsőjét a zöldségek és gyümölcsök alkotják.

Egyes ajánlások napi 4-5 adagban határozzák meg a napi mennyiséget. Ez azt jelenti, hogy az ideális napi 5x-i étkezés esetén minden esetben fogyasztunk belőle, akár önállóan, akár köretként, főzelékként, vagy salátaként. Nos, nézzünk magunkba gyorsan: naponta hányszor eszünk gyümölcsöt? …és zöldséget?...főleg nyersen?...

A gyümölcsök - csak néhány kivételtől eltekintve - nyersen fogyaszthatóak. A birsalma, birskörte is ehető nyersen, csak nem jó, ezért inkább főzzük meg! A többi esetében a vitamintartalom megőrzése miatt célszerű a nyersen fogyasztás. Pl.: a C-vitamin már 60 C-on bomlik, úgyhogy forró teában csak a citromsav és egyes íz-anyagok hatását élvezhetjük a citromban!

A zöldségekre ugyanez vonatkozik, amit csak lehet, fogyasszuk nyersen, de legalább kóstoljuk meg! A burgonya növénnyel vigyázzunk, mert a zöld részek mérgező szolanint tartalmaznak, tehát a zöld részeket mindenképpen vágjuk ki, akár megfőzzük, akár nem.

A nyers ízek sokkal erőteljesebbek és jellemzőbbek egy egy növényre, főzéskor, sütéskor sokat vesztenek íz-értékükből is. Ha a recept szerint le kell reszelni egy zöldséget, vagy gyümölcsöt, a kifolyó levét mindenképpen használjuk fel, hiszen az nem más, mint a nagy lédús növényi sejtek roncsolódásakor kifolyó sejtplazma, ami teli tele van értékes anyagokkal. Pl.: a régi „jó” magyar szokás szerint készített uborkasaláta esetén lesózással kivonják a sejtnedvet az uborkából (hogy ne legyen olyan „vad” uborka íze), aztán persze leöntik, mert túl sós, és felöntik cukros-ecetes-sós lével (hogy legyen valami íze). És ennek a salátának a biológiai értéke már csak töredéke az uborkáénak, de teli lesz felesleges sóval és cukorral… tehát, ha már lesózod, csak pici sóval és az így nyert levet ízesítsd!

A fejes saláta, sóskamártás, spenót elkészítése régi metodika szerint „zsíron fonnyasztással” kezdődik. Ez a vitamingyilkos technika nemcsak értékes anyagokat vesz el, hanem fölösleges és káros dolgokat rak hozzá és így lesz a salátából „méreg”.

Ha már főzünk, akkor inkább pároljunk, gőzöljünk, hogy ami értékes anyag megmarad, az ne oldódjon ki a terményből, és a levet is használjuk fel! Így nemcsak a vitaminok, a rostok sem károsodnak és az ízek mellett színek is megmaradnak, ami cseppet sem mellékes az étkezés teljes kulináris és esztétikai élvezetéhez.

Címkék

  • zöldség
  • csokoládé foundant
  • gyümölcs
  • diétás tippek
  • táplálkozási piramis
  • diéta konyha
  • diéta táplálkozás dietetika

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások

További cikkek